Læs her og bliv træningsnarkoman - JackTheGorilla

Læs her og bliv træningsnarkoman

Læs her og bliv træningsnarkoman

Okay, det kan ikke garanteres at du pludselig laver en Ironman, men det kan garanteres at der er noget inde i dig, som godt kan lide at være aktiv. 


Hvis du ikke føler du træner nok, men alligevel er kommet ind på denne side, er det nok fordi at du ved, er der er så mange måder hvorpå livet bare bliver så godt, når man har gjort træningen en fast del af ens hverdag.


Så hvordan kan du kommer ud af døren uden at det skal være en kamp med dig selv hver dag?



Træning er hvad DU ser som træning


Du behøver faktisk ikke engang gå ud af døren. Hvad synes du kunne være sjovt at lave? Der er en grund til, at folk bliver professionelle løbere, bodybuildere eller håndboldspillere. Det er fordi, at vi har forskellige præferencer inden for hvad vi synes er sjovt at lave. Det gode ved motion dog, er at vi alle sammen har den ting til fælles at vi gerne vil være sunde og raske, og vi får alle god samvittighed efter at have være aktive. 

Derfor er der 100% sandynlighed for at der findes noget du synes kan blive sjovt med tiden. Det kan godt være at du får en anden type krop af at tage i fitness og løfte tunge vægte end du ville gøre hvis du flyttede til Peru og begyndte at tage på vandretur i bjergene hver dag - men de er begge to meget sunde kroppe, som man kan være stolt af! Fitness handler meget mere om sundhed og DIN livsglæde, end det gør andres opfattelse af ens udseende. 


Der er en opfattelse af at vægttab/sundhed=fitnesscentre eller løbeture. Det er overhovedet ikke rigtigt. Man kan gøre lige hvad man vil, og det vigtigeste er, at man kan finde noget man kan lave hver dag. Kan du ikke lide at tage langt væk for at tage i fitnesscenter? Investér i et løbebånd eller motionscykel og sæt den foran fjernsynet, så du kan se en film imens. Rul gardinet for, tænd duftlys og ambientemusik og dyrk yoga. Lav sjove regler eller væddemål med dine husfælder, hvor udfodrer hinanden i et brækspil og taberen skal lave 100 squats. Eller sæt Earth, Wind, and Fire på og dans amok.



Hvor hårdt skal det være?


Tænk ikke så meget på hvad din andres opfattelse af fitness er. Kig mere på dit drømmescenarie, og forestil dig hvad der skal til for at opnå det. Hvis det er at være sund, rask og kvalmende glad, så er det rigeligt at du bare sveder igennem lige på den måde som du har lyst til.


Med det sagt, kan man også dyrke motion med andre intentioner end bare det. Hvis man gerne vil bygge seriøse muskler, slå nye rekorder, træne sit sind til at modstå smerte eller blive mere selvdisciplineret, ligger det implicit at man skal træne hårdt. Meget hårdt. Kig på igen på dit drømmescenarie, og så forhold dig til de ting, der skal gøre for at opnå det. Der er mange der kan finde på at sige: “Jeg tør ikke træne i fitness - jeg er bange for at blive for stor og det er ikke lige mig”, men hvis man tænker sådan, så er der ingen grund til bekymring. Det er ikke noget man lige bare bliver.


Tænk på det således - din krop hader at du har muskler. Den vil meget hellere have få muskler og masser af kropsfedt. Det er fordi at muskler er det, som man kalder for meget metabolisk aktivt væv, og din krop bruger rigtigt mange kalorier på bare at opretholde de muskler og give dem ilt og næring. Og din krop har ikke opfattet endnu, at den lever i et land, hvor der ikke er særlig stor risiko for at sulte. Derfor giver den dig kun lige akkurat den krop der skal til for at udføre de opgaver som du udsætter den for. 

Med andre ord er det altså ikke nok at man lige kører et hurtigt program igennem og blev nød til at lægge sig på gulvet efter. Hvis du tager 10 gentagelser af en øvelse, men du kunne tage 12 hvis du pressede dig selv, har du lige fortalt din krop, at den er et godt sted og behøver ikke give dig flere muskler. Hvis du kan tage 12, bliver du nød til at fortælle din krop at den skal tage 13.


Men du kan sagtens tage 10 og så stadigvæk have brugt kalorier, udløst endorfiner og gjort din krop en tjeneste. Hvis du bare gerne vil tabe dig og være gladere, så er det vigtigeste altid at det er noget som du kan se dig selv gøre i en længere periode.



Hack din hjerne med vaner


Synes du også at det er mega fedt når først du er kommet igang med at træne, men at optaktsperioden er den svære? Så er du ikke alene, og der er faktisk gode grunde til, at din hjerne kan være lidt svær at arbejde med.


For det første er din hjernes første reaktion til at bruge kalorier altid: NEJ. Den tror at kalorierne i din krop er din livslinje for din fortsatte overlevelse, så det er kun i nødstilfælde at de skal benyttes. Derfor kræver det viljestyrke at overtale den.


Det er forsket meget i viljestyrke, men der er efterhånden en konsensus om, at det er en begrænset ressource, som vi bruger op i løbet af dagen. Til gengæld kan vi strategisk justere, hvor meget viljestyrke en given handling koster os.


Den dyreste handling vil altid være en handling, som er ukonkret og uoverskuelig. 


Derfor er en af de mest kraftfulde måder på at få gjort tænke økonomisk med sin selvdisciplin vanedannelse. En vane er gjort så mange mange gange, at din hjerne præcis ved hvad handlingen kræver. Men den største effekt er, at enhver vane har en ‘instigeringsvane’ forbundet med den. Det er en lille handling, som din hjerne opfatter som værende starten på en større handling. Det kan være at når du hælder havregryn op, at du automatisk rækker ud efter din proteinpulver. Hvis du spiser proteinpulver med din havregryn, så er det sket så mange gange nu at du ikke tænker over alt det bøvl med at rydde af bordet efter. Når du går ind i et mørkt rum, tænker du automatisk lyset. Det er klart defineret af din hjerne at mørkt rum = tænd lys.



Byg dit miljø ud fra den person du vil være, ikke den du er


Dette kan du bruge til din fordel, og ved bare at investere en brøkdel af den selvdisciplin, som det ellers krævede, så kan du begynde på at lave de her ‘instigeringsvaner’ en del af din dagligdag. Ved du at du skal dyrke yoga i garagen kl 8:00? Gør dig den vane at skifte tøj kl 7:00 og stil in yogamåtte i entréen. Skal du til at løbe en tur når du står op? Stil skoene og tøjet klar ved siden af din seng aftenen inden.


Det kan også bruges omvendt. Har du nogle dårlige vaner? Prøv at fjern instigeringsvanen bag dem. Sidder du på telefonen om morgenen? Læg den i et andet rum om aftenen. Spiser du for meget frysepizza, fordi at du er for træt når du kommer hjem fra arbejde til at skære grøntsager? Hak en hel masse om søndagen, og læg det i fryseren.


Vores hjerner tager, ligesom vand eller strøm, altid den vej hvor der er mindst modgang. Så i de momenter hvor du har overskud, er det der du bør forberede dig for de dage hvor du ikke har.



God nyt! Det tager cirka 21 dage at oprette en vane. Men! Når først det er en vane at være aktiv, kræver det pludselig ikke meget selvdisciplin, og man begynder at elske sig selv for at have begyndt. Det eneste man kan begynde at tænke over, er hvorfor man ikke gjorde det tidligere.



Stop med at have ondt af dig selv


Aldrig skyld skylden på dig selv som menneske, hvis det er svært. Det er en ond cirkel. Den negative energi, man får af at dovne den af på sofaen bliver kun forstærket hvis man lægger den sammen med den energi, man får at at slå sig selv i hovedet over det.


Vores hjerner er bygget til at undgå ubehagelige situationer, så når først man er ved det punkt, hvor man har dårlig samvittighed, kan man undre sig over hvorfor man alligevel tager en episode til af sin serie. 


Det er der en grund til. Hjernen opfatter en ubehagelig sitation (at føle sig uproduktiv og doven), og sjovt nok ser den at den eneste løsning er at pumpe dig fuld af glædeshormoner, så den kan slipper væk. Og hvordan gør den det? Åbner en pose chips og ser mere fjernsyn.


Det bedste du kan gøre er at være ærlig over for dig selv, og hvis du ikke kan slippe ud af den onde cirkel, så undersøg hvad der gjorte, at du havnede der i første omgang, og så begynd at lave ændringer som kan forindre det. Det kan være at hvis du skal se serie, så gør det sådan at du kun kan nå én episode inden du skal ud af døren. Det kan også være at du lægger fjernbetjeningen i et andet rum, eller lægger en bog, du altid gerne har villet læse, på køkkenbordet om aftenen.


Vrede er et udtryk for hjælpeløshed, så hvis du bliver sur på dig selv erklærer du dig bare magtesløs.



Du er mere end velkommen til at skrive til mig på jonas@jackthegorilla.com, hvis du har nogle spørgsmål eller kommentarer. Hvis du savner inspiration til træning, så er du ligeledes mere end velkommen til at skrive. Hos Jack The Gorilla er det vores drøm, at alle kan få lov til at opleve glæden ved et aktivt liv.